“Ik wil sociale media, want dat moet.” Laten we al beginnen met deze mythe de wereld uit te helpen. Ja, sociale media is handig om je bereik en herkenbaarheid te vergroten, maar als het niet binnen je bedrijf past moet je er geen tijd en geld aan besteden. Als je met sociale media wil beginnen, moet je daarom eerst beslissen op welke kanalen je aanwezig wil zijn. Elk kanaal heeft namelijk zijn eigen publiek, vereisten en voordelen. Hieronder bekijken we de 5 grootste sociale netwerken.

Facebook
Het grootste sociale media kanaal is zonder twijfel Facebook. Wie op Facebook zit, doet dat in zijn vrije tijd en wil dus ontspannen en op de hoogte blijven van vrienden en familie. Wat op Facebook het beste werkt zijn informatieve, grappige en luchtige berichten. Het doel van Facebook is om interactie te creëren en een relatie op te bouwen met je publiek. Natuurlijk mag je af en toe wat promotie maken voor jezelf, maar houd een goede balans.

Twitter
Dit is een kleiner sociaal netwerk, met als belangrijkste kenmerk dat berichten op Twitter erg vluchtig zijn. Daarom kan je op Twitter erg goed scoren met berichten die inspelen op de actualiteit, op live evenementen en voor specifieke momenten van de dag. Denk bijvoorbeeld aan berichten over de file tijdens de spits of Tweets tijdens televisieprogramma’s.

LinkedIn

Als jouw bedrijf werkzaam is in de B2B-sector, dan is LinkedIn een ideaal platform. Het is het meest zakelijke sociaal netwerk, waar mensen professionaliteit en zakelijkheid verwachten. Ook de HR-sector kan erg goed scoren op Twitter, want hier zit hun voornaamste doelpubliek.

Instagram

Als je visueel sterke producten of diensten verkoopt, dan is Instagram jouw medium bij uitstek. Alles draait hier om foto’s (en video’s) die ervoor zorgen dat mensen stoppen met scrollen en jouw inhoud bekijken. Zorg ervoor dat jouw foto’s goed gevonden worden door de juiste hashtags te gebruiken, idealiter meer dan 10 per bericht.

Snapchat

Als je een erg jong publiek wil bereiken, dan moet je op Snapchat aanwezig zijn! Dit netwerk vereist wel een andere aanpak en een andere tijdsinvestering. Berichten staan slechts 24 uur online en verdwijnen daarna. Je moet dus korte en kleine stukken content creëren, en dat elke dag opnieuw. Snapchat is erg populair bij jongeren, dus hier kan je ze best bereiken.